Weekmenu 10 (7-13 maart)

Dagen zonder vlees is intussen goed halfweg. Tot nu toe verliep onze vleesvrije periode zonder al te veel problemen. We zondigden twee keer, bij een etentje op locatie.
Ook op inspiratievlak loop het dit jaar best vlot. Deze week kiezen we enkele keren voor snelle gerechten, wegens een nogal drukke agenda. Zo stonden er maandagavond wraps op het menu, smullen we vrijdag chili sin carne en zaterdag toast champignon.

Weekmenu 10 (7-13 maart)

PAKKET: paksoi, prei, veldsla, wortel, appel, banaan

MA: Wrap met rauwkost en vegetarische gyrosreepjes
DI: Filodeeg gevuld met groentenrestjes
WOE: Stoemp met paksoi en worstjes
DO: Ovenschotel met champignons, prei en wortelpuree
VR: Chili sin carne
ZA: Shakshuka
ZO: Toast champignon

Sponsored Post Learn from the experts: Create a successful blog with our brand new courseThe WordPress.com Blog

WordPress.com is excited to announce our newest offering: a course just for beginning bloggers where you’ll learn everything you need to know about blogging from the most trusted experts in the industry. We have helped millions of blogs get up and running, we know what works, and we want you to to know everything we know. This course provides all the fundamental skills and inspiration you need to get your blog started, an interactive community forum, and content updated annually.

Pasta met pesto van winterpostelein en gebakken champignons

Postelein. Het is zo één van die groenten die ik moeilijk te gebruiken vind. Lekker, dat zeker, maar wat doe je in godsnaam met postelein? We aten het eerder al als salade, of spinaziegewijs licht aangestoofd. Maar deze keer hadden we zin in iets anders. Bovendien zaten er afgelopen week niet één, maar twee bundels postelein in ons pakket. En twee bundels postelein, dat is veel. Heel veel.
Gelukkig bladerde ik een poosje geleden nog eens in De moestuin van Mme Zsazsa (er moet hoognodig iets gebeuren met onze tuin). En wat stond daar? “Pesto kan je eigenlijk van alles maken…”
Aha! Pesto dus!
Ik maakte een heel klassieke pesto, met parmezaanse kaas, pijnboompitten en olijfolie. Héél lekker, zo bleek. En heel groen, dat ook.PosteleinpestoSamen met de pesto, gooiden we nog wat verse postelein en gebakken champignons door de pasta. Of toch wat daar van overbleef, nadat onze twee champignonverslindende kindertjes de pan hadden aangevallen.Posteleinpesto (2)


Pasta met pesto van (winter)postelein en gebakken (bos)champignons

Dit heb je nodig (3p):
– 100g postelein + handje extra voor bij de pasta
– 2 el geroosterde pijnboompitten
– 25g geraspte parmezaanse kaas
– scheutje olijfolie
– peper en zout
– 250g pasta
– 300g (bos)champignons
– boter, om te bakken

Zo maak je het:

Pureer de postelein, pijnboompitten en kaas in de blender of met de staafmixer. Roer er wat olijfolie door (1-2 el) en kruid met peper en zout.

Zet intussen de pasta op.

Snij de champignons in grove stukken en bak ze aan in flink wat boter. Kruid met peper en zout.

Meng de pesto door de warme pasta. Voeg een handje postelein, de gebakken champignons en wat geschaafde parmezaankrullen toe.Pasta met posteleinpesto en champignons


 

 

 

 

 

Weekmenu 9 (29 februari – 6 maart)

Weekmenu 9 (29 februari – 6 maart)

PAKKET: kervel, groene pompoen, schorseneren, rode biet, appelsien, pompelmoes

MA: Vegetarische balletjes in tomatensaus, rijst

DI: Groentenstoofpotje

WOE: Gerstsalade met pompoen en gepocheerde eitjes

DO: Gevuld filodeeg met zoete aardappel, pompoen, schorseneren en noten met peterseliesaus

VR: Aardappelpannenkoekjes met appelmoes

ZA: Bietentaartjes met brie en walnoot

ZO: Vegetarische minilasagnes

Weekmenu 8 (22-28 februari)

Week 8 blijkt de week van de zieke kindertjes te zijn. Gezien het verhoogde gehalte aan hangerigheid, werd het gisteren dan ook soep- en restjesdag en kwam van bloggen niets in huis.
Ook vandaag was de helft van de pottenkijkers nog ziek, dus kozen we voor een snel-klaar-gerechtje. De pasta met pesto van winterpostelein en champignons bleek een blijver te zijn. Eenvoudig en relatief snel te maken. Het recept krijgt u later deze week.
Op zaterdag staat er “koerskost” op het menu. Want zaterdag, dat is de start van het nieuwe wielerseizoen. Traditiegewijs geven de grootouders, die pal langs het parcours van zowat elke Vlaamse wielerklassieker wonen, dan de eerste barbecue van het jaar. Die dag eten wij collectief barbecueworsten, het liefst stevig vastgeklemd tussen een broodje om dan zo snel mogelijk van de televisie naar de straat te kunnen spurten wanneer de wielrenners over de kasseien denderen. Zo ook dus deze zaterdag. En al zijn wij zelf geen echte wielerfanaten, toch is die eerste barbecue niet te missen.
En ja, U heeft gelijk, wij doen toch van dagen zonder vlees? Daar valt wel een mouw aan te passen, niet?

Overvolle groententaart

Weekmenu 8 (22-28 februari)

PAKKET: clementijnen, appels, witte kool, winterpostelein, raapjes, witloof

MA: Restjesdag
DI: Pasta met pesto van winterpostelein en champignons
WOE: Pitabroodjes met kruidige kikkererwten
DO: Witloof met eitjes en botersaus, krieltjes
VR: Noord-Afrikaans op z’n vegetarisch
ZA: Koerskost
ZO: Maïsburgers met frietjes en wittekoolsalade

Winterse granola met kaneel en kardemom

Sinds de ontdekking van kardemom, intussen alweer zo’n 7 jaar geleden, hebben wij altijd kardemom in huis. De geur en de smaak katapulteren ons recht naar de Finse erasmusperiode, en naar de bijhorende pulla en korvapuusti.
Een granola met kardemom en kaneel, dat moest er dus al langer eens van komen. Deze middag waagde ik mijn kans en gooide havermout, noten en gedroogd fruit samen en kruidde het mengsel met kardemom en kaneel.
Een poosje geleden kwam ik bovendien ergens een granola met olijfolie tegen. Het proberen waard, dacht ik, en dus roerde ik ook olijfolie door het granolamengsel.
Het resultaat mag er wezen, zo bleek… De combinatie olijfolie-esdoornsiroop-muscovadosuiker levert een heerlijk knapperige en zoete granola op. Perfect voor een kille winterdag als deze!

Winterse granola met kardemom en kaneel


Winterse granola met kaneel en kardemom

Nodig:
– 450g havermout
– 200g exotische notenmengeling (amandelen, cashewnoten, pistachenoten, ananas, papaja)
– 25g kokosschilfers
– 1 dl esdoornsiroop
– 1 dl olijfolie
– 50g muscovadosuiker (of lichtbruine suiker/rietsuiker)
– snufje zout
– 8 kardemompeulen, zaadjes fijngestampt
– 1/2 kl kaneel

Zo maak je het:
Verwarm de oven voor op 160°.
Meng havermout, noten en kokosschilfers in een grote kom. Roer er de esdoornsiroop, olijfolie en suiker door. Voeg tenslotte het snuifje zout, de gemalen kardemom en kaneel toe. Meng goed en spreid de granola uit op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bak 3 keer 15 min. op 160°. Roer tussendoor de granola om.

Laat afkoelen en doe in een afsluitbare pot.


 

Weekmenu 7 (15-21 februari)

Phototastic-15_02_2016_ad4c4b80-514e-4e78-b5d3-f523a7ccaa88

Deze maandag nog maar eens rode kool op het menu. Na 3 rodekoolgerechten is hij dan eindelijk op. Als ik even heel eerlijk mag zijn: ik hou niet zo van rodekool. Ook niet na tienmiljoenmiljard verschillende bereidingswijzen. Het blijft voor mij een beetje een “mwèh”-groente. Als u het verlossende recept heeft dat mij van rode kool doet houden, dan verdient u mijn eeuwige dankbaarheid.

Gelukkig deze week geen rode kool in het pakket. Wel eikenbladsla (mmm!), prei (njammie!), spruitjes (njamnjam) en rammenas (smikkelsmikkel).
De appelsienen en bananen verzekeren ons deze week weer van wat lekkere sapjes en smoothies. Of misschien wel van bananenbrood. O ja! Dat is een goed ideetje!

Weekmenu 7 (15-21 februari)

PAKKET: eikenbladsla, prei, spruitjes, rammenas, appelsien, banaan

Ma: Rode kool met rösti en hazelnootburgers
Di: Overvolle groententaart, slaatje
Woe: Vegetarische spaghetti
Do: Geroosterde zoete aardappelen met spruitjes
Vr: Quinoaburgers met gebakken ui en paprikafrietjes
Za: Verjaardagsfeestje
Zo: Tomatensoep met volkorenbroodjes

Phototastic-15_02_2016_3411059f-2d2b-478e-ac2e-77e63a25d144

 

Gemberlimonade met munt en citroen

Deze week eens geen recept om op te eten, maar eentje om op te drinken.

Gemberlimonade is oorspronkelijk een favoriet van de wederhelft. Helaas blijkt goede gemberlimonade hier nogal moeilijk te vinden. Toen we een poosje geleden in Den Haag waren, dronken we nog eens een echt goede ginger ale. Helaas vind je hier in de winkels enkel de “flauwe” versies waar je de gembersmaak haast zelf bij moet denken.

“Dat kunnen wij beter!”, zo dacht (of hoopte) de wederhelft.
Dus verdiepte hij zich in de kunst van het fermenteren en probeerde hij zelf een gemberdrankje te brouwen. Lekker, maar toch nog niet helemaal wat het moest zijn. De fermentatie-experimenten worden naarstig verdergezet en intussen zijn wij meer dan gelukkig met deze gemberlimonade. Geen echte ginger ale, maar wel een echte gemberlimonade mét een echte gembersmaak. Ook lekker, en net iets eenvoudiger en minder tijdrovend om te maken. De basis is gembersiroop, die je in principe kan mengen met wat je maar wil. Wij deden er citroen en munt bij. Lekker fris.
En ja, ook de kleine pottenkijkers zijn dol op gemberlimonade!Phototastic-8_02_2016_d39b1fd0-c033-4e7a-bb24-a6e50bdbebe0


Gemberlimonade met munt en citroen

Nodig (voor 1l limonade):

Gembersiroop: 2,5 dl water, 200g rietsuiker, een flink stuk gember (60-70g, geschild en in schijfjes gesneden)

Limonade: 1,5 dl gembersiroop, sap van 3 citroenen, 7 dl water, 5 takjes munt

Zo maak je het:

Gembersiroop: Doe het water met de suiker in een pannetje. Breng aan de kook en roer tot de suiker is opgelost. Eens het suikerwater kookt, voeg je de gember toe. Laat 5 min. doorkoken. Zet het vuur uit en laat de siroop afgedekt afkoelen.

Limonade: Meng alle ingrediënten voor de siroop. Laat de munttakjes 1,5u trekken en gooi ze dan weg. Bewaar de limonade in de koelkast.

De overige siroop bewaart nog een poosje in de koelkast. Je kan ze gebruiken als grenadine óf als basis voor nog meer limonade!

 


 

Weekmenu 6 (8-14 februari)

Komende woensdag beginnen we eraan, onze 40 dagen zonder vlees. Maandag en dinsdag staat er nog vlees op het menu, vanaf dan doen we het een poosje zonder.
En u? Gaat u ook (al dan niet tijdelijk) vleesloos door het leven?

Phototastic-6_02_2016_e85bdc9d-635d-45ee-830b-32ddea91bb4aPhototastic-8_02_2016_cfbadf5f-e777-4445-9f98-a0a898416242Phototastic-8_02_2016_d39b1fd0-c033-4e7a-bb24-a6e50bdbebe0

Weekmenu 6 (8-14 februari)

PAKKET: rode kool, veldsla, wortel, appel, appelsien, citroen

MA: Lahmacun
DI: Balletjes in tomaat-paprikasaus
WOE: Wortelkoekjes met veldsla en broodjes
DO: Quinoasalade met rode kool en peer
VR: Ravioli met tomaat en mozzarella
ZA: Hartige taart met rode kool, walnoten, appel en geitenkaas
ZO: Etentje

Nicecream met chocolade

Ijsjes. Mmm…

Ijsjes gaan er bij ons, en in het bijzonder bij de kleine pottenkijkers, altijd wel in. Weer of geen weer. Om de overdaad wat te beperken, zit er in onze diepvries een voorraad (min of meer) gezonde ijsjes. In de zomer zijn dat vaak waterijsjes met versgeperst appelsiensap of fijngemixte aardbei en kiwi. Mét streepjes uiteraard.

Afgelopen woensdagmiddag maakten we nog eens deze lekkernij. Een nicecream, zoals een gezond ijsje heet, bestaat meestal uit banaan, eventueel een zoetmaker (dadels, esdoornsiroop) en verder wat je maar wil. De bananen vries je op voorhand in (handig voor overblijvende bananen!), zodat je ijs meteen klaar is als je daar zin in hebt. Gebruik rijpe bananen (geen groen, een beetje bruin daarentegen is prima), die je in schijfjes gesneden en ingevroren hebt. Het duurt eventjes voor je gemixte banaan een roomijsachtige consistentie heeft, dus wees geduldig. Het komt goed!
Deze week maakten we chocoladeijs. Daarvoor gebruikten we enkel banaan en een beetje cacaopoeder. Na het mixen mengden we er ook nog wat chocoladestukjes onder. Gezond én lekker. Meer moet dat niet zijn.

Nicecream met chocolade


 

Nicecream met chocolade

Dit heb je nodig (voor 2 bolletjes ijs):
2 bevroren bananen
– 2 el cacaopoeder
– stukjes chocolade en schijfes banaan voor erbij

Zo maak je het:
Laat de schijfjes banaan een 10-tal minuten ontdooien op kamertemperatuur voor je begint. Mix dan de banaan met het cacaopoeder tot het een roomijsachtige consistentie krijgt. Schep je bolletjes ijs in een kommetje en versier met schijfjes banaan en chocolade. Is je ijs intussen te zacht geworden, zet het dan heel even terug in de diepvries.


 

Weekmenu 5 (1-7 februari)

Nog een dikke week en het is weer zover. Op woensdag 10 februari gaat Dagen Zonder Vlees terug van start en zijn we helemaal klaar voor 40 vleesloze dagen. De afgelopen jaren evolueerden wij al van elke-dag-vlees naar af-en-toe-eens-vlees en werd vegetarisch koken geen uitzondering meer. Sinds de laatste editie van dagen zonder vlees en de ontdekking van Ottolenghi is ons gamma aan vegetarische recepten zo uitgebreid geworden dat we er niet al te veel meer over moeten nadenken. De inspiratie voor vleesloze menu-ideeën bevindt zich niet meer in de “ver-te-zoeken”- categorie, maar komt spontaan op. Om te voorkomen dat de inspiratie toch eens ontbreekt de komende periode, heb ik de afgelopen dagen alvast ijverig vegetarische gerechten opgelijst. Zeer vooruitziend van mezelf.

Hoe zit dat trouwens met uw vleesconsumptie? Doet u ook mee aan dagen zonder vlees?

Gebakken aardpeer met balsamicoGeroosterde aardappeltjes met verse kruidenPaprikafrietjes uit de ovenBurgers met rode biet en feta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weekmenu 5 (1-7 februari)

PAKKET: knolselder, komkommer, kropsla, schorseneer, kiwi, appelsienen
+ pompoen

MA: Pasta met spinazie en gerookte zalm
DI: Gebakken vis met knolselder en pastinaak
WOE: Schorseneren met kaassaus, gepocheerd ei en crumble
DO: Zweedse balletjes met frietjes, rauwkost
VR: Pompoen met chiliyoghurt en koriandersaus, gemarineerde kippenbilletjes
ZA: Quiche met feta en kerstomaatjes
ZO: Chili con carne