Winterse granola met kaneel en kardemom

Sinds de ontdekking van kardemom, intussen alweer zo’n 7 jaar geleden, hebben wij altijd kardemom in huis. De geur en de smaak katapulteren ons recht naar de Finse erasmusperiode, en naar de bijhorende pulla en korvapuusti.
Een granola met kardemom en kaneel, dat moest er dus al langer eens van komen. Deze middag waagde ik mijn kans en gooide havermout, noten en gedroogd fruit samen en kruidde het mengsel met kardemom en kaneel.
Een poosje geleden kwam ik bovendien ergens een granola met olijfolie tegen. Het proberen waard, dacht ik, en dus roerde ik ook olijfolie door het granolamengsel.
Het resultaat mag er wezen, zo bleek… De combinatie olijfolie-esdoornsiroop-muscovadosuiker levert een heerlijk knapperige en zoete granola op. Perfect voor een kille winterdag als deze!

Winterse granola met kardemom en kaneel


Winterse granola met kaneel en kardemom

Nodig:
– 450g havermout
– 200g exotische notenmengeling (amandelen, cashewnoten, pistachenoten, ananas, papaja)
– 25g kokosschilfers
– 1 dl esdoornsiroop
– 1 dl olijfolie
– 50g muscovadosuiker (of lichtbruine suiker/rietsuiker)
– snufje zout
– 8 kardemompeulen, zaadjes fijngestampt
– 1/2 kl kaneel

Zo maak je het:
Verwarm de oven voor op 160°.
Meng havermout, noten en kokosschilfers in een grote kom. Roer er de esdoornsiroop, olijfolie en suiker door. Voeg tenslotte het snuifje zout, de gemalen kardemom en kaneel toe. Meng goed en spreid de granola uit op een met bakpapier beklede bakplaat.
Bak 3 keer 15 min. op 160°. Roer tussendoor de granola om.

Laat afkoelen en doe in een afsluitbare pot.


 

Plaats een reactie